Ahoj Datle,
příčin, proč se někdo nechce účastnit programu, je mnoho - spoustu z nich už vypsali ostatní odpovídající. Trochu bych si dovolila nesouhlasit s Tvým označením rebel (ale záleží samozřejmě na situaci neb ona její opakovanosti) - nechuť ke hře může pramenit ze zcela objektivních důvodů, za kterých by se nechtěl účastnit nikdo z nás (jsem unavený, je mi zima, nechápu to, stejnou hru jsme hráli minule a prohrál jsem).
Řešení je více, napadá mě zejména:
- pracovat s motivací členů a pravidelně ji zjišťovat a podporovat (zjišťovat zpětnou vazbu po aktivitě apod.)
- pokusit se zjistit (třeba i minidotazníkem), co dotyčného k aktivitě vede
- dát dotyčnému jinou úlohu ve hře/aktivitě - zapisovatele, počítače apod. - nevyčlenit ho kvůli tomu z kolektivu
Ty, jako vedoucí, bys měl projevit nadhled - diskrétně zjistit příčiny, pokusit se navrhnout řešení. Rozhodně bych se neuchylovala k prohlášením typu: "Když nechceš, tak si nehrej, no", nebo "Koukejte na něj, jaký je srab, že nechce hrát." a podobně. Účast na aktivitě je většinově dobrovolná a měli bychom skauty a skautky učit, že se mohou rozhodnout neúčastnit, i dopady, jaké to má (neužiju si zábavu, nevyzkouším si něco nového).