Na webu Skautqa můžete klást otázky týkající se skautingu, Junáka nebo vedení skautské družiny nebo oddílu a dostávat odpovědi od ostatních skautských činovníků.

Klikněte sem pro více informací.

Toto není oficiální web Junáka.

Ve družině mám děti s velkým věkovým rozdílem (8-14let). Jak vytvořit program pro všechny, aby se nikdo nenudil?

+4 bodů
Náš oddíl nemá dostatek rádců a kapacity, abychom měli více družin a proto máme v oddíle jen jednu družinu, ve které jsou děti s velkým věkovým rozdílem. Je složité každý týden vymýšlet program tak, aby kontinuálně všechny zabavil a vždy se nějaká část dětí nudí - mám strach, že tímhle stylem postupně přijdeme o nováčky i stálé členy, pokud se nám nepodaří zaujmout všechny najednou kvalitním programem.
26.5.2015 anonym  
Upraveno 26.5.2015 Profesor

2 odpovědí (nemusí být pravdivé)

+1 bodů
Co mě napadá:
Spojit mladší a starší ve hrách, které si užijou obě skupiny (třeba nějaké běhací, sportovní hry).
Pokud k sobě máš někoho dalšího, jeden z vás může pracovat (třeba na stezce, nebo jiném programu) s mladšíma a jeden se staršíma, aby každá skupina měla něco pro sebe.

Pokud ne, zkusil bych vložit trochu důvěry ve starší, kteří by už ve 14 letech mohli být schopni si s nějakým tvým zadáním byli schopni nedaleko od tebe odvést nějaký program sami a ty bys v tu chvíli mohl pracovat na něčem s mladšími.

Ty nejstarší bys třeba mohl postupně připravovat k rádcování, už jen tím, že si připraví něco pro mladší, nebo právě pro ty starší může plnit stezku a posouvat se dál. Vytipoval toho nejvhodnějšího, nebo dvojici a začal s spolupracovat, mohlo by to ulehčit práci tobě a zároveň vám získat dalšího rádce.

U nás v oddíle někteří kolem 14 pomáhají s vedením mladších, ale také mají svoje schůzky, nebo akce jenom pro sebe, bez mladších, to nám pomáhá průběžně udržet atraktivní program pro všechny.
27.5.2015 Ója (236 bodů)  
Jde tu taky o počet dětí. Pokud tazatelova družina má třeba 12 dětí rovnoměrně věkově rozložených, tak je možné se zařídit, jak říká Ója, a vést program jen pro 6 mladších dětí a vychovat z některého z nejstarších podrádce, který by mezitím vedl program pro zbývajících 6 dětí. Co ale, pokud na takovou družinovou schůzku přijde 5 dětí, dvě mladší a tři starší? Bylo by určitě fajn mít na tuto otázku i nějaké odpovědi, které by dávaly přímo příklady programů, které jsou vhodné pro schůzku a přitom pro široký věkový rozsah.
0 bodů

Toto téma řešila poradna časopisu Skauting v říjnu 2012.

Odpověděla v podstatě tak, že je možné takovou družinu vést, ale je to náročnější, a je vhodné nacházet příležitosti, jak rozdělit děti do dvou věkových skupin, buď tak,  že se podaří přece jen najít druhého rádce, anebo tak, že se jedna skupina zabaví na delší dobu samostatně (např. kreslením nebo týmovým úkolem), zatímco rádce se bude věnovat skupině druhé.

Celý text:

Bude třeba klást velký důraz na  přípravu schůzky. I taková skupina se dá vést, dají se dělat různé programy, ale je třeba si vše doma promyslet a připravit. 

  1. Přemýšlej nad programy, které mohou světlušky dělat samy bez dohledu (nástěnka, kresba obrázků z výpravy, čtení z knihy, luštění…), a tyto zařazuj na schůzce pro jednu skupinu, zatímco se budeš věnovat druhé. Toto je možné tak jednou za schůzku pro každou skupinu, není vhodné tím schůzku vyplnit celou (ani to nebude fungovat). 
  2. Hledej takové programy, ve kterých budou hrát světlušky různé role (jedna skupina hledá a druhá je u toho chytá). Světlušky budou mít prostor pro identifikaci se svojí věkovou skupinou. 
  3. Používej programy, které shrnují více bodů Stezky dohromady. První návody najdeš v tomto Skautingu na straně 9. Každá světluška má šanci si splnit část stezky ve svém stupni.
  4. Pokud to bude možné, snažte se alespoň někdy přijít na schůzku (nebo její část) ve dvou a světlušky rozdělit. Stačí třeba jednou měsíčně. Světlušky se budou na takovou změnu těšit.
  5. Částečně odděluj skupiny alespoň na výpravách, ať jsou na starší holky kladeny vyšší nároky a mohou tak plnit své výzvy a překonávat se. Mladší si zase dosyta užijí her a aktivit, které by starší třeba již nebavily. Starší také mohou částečně s programem pomáhat (hru, kterou již vícekrát hrály, zvládnou odřídit apod.).
6.9.2015 Profesor (1,080 bodů)  
...