Na webu Skautqa můžete klást otázky týkající se skautingu, Junáka nebo vedení skautské družiny nebo oddílu a dostávat odpovědi od ostatních skautských činovníků.

Klikněte sem pro více informací.

Toto není oficiální web Junáka.

Dítě se zakoktává. Jak s ním správně mluvit?

0 bodů
Jeden z našich skautů má již dlouhou dobu problémy s mluvením.

Do oddílu chodí dlouho, vždycky pro něj bylo těžší se vyjadřovat, ale v poslední době se to hodně zhoršilo, často se zakoktává, několikrát slovo zopakuje, než dokončí celou větu. Ostatní kluci ho mají rádi, v oddíle je oblbíený. Přesto se v některých situacích stává, že ho nenechají domluvit, skáčou mu do řeči. I pro nás, vedoucí, je těžké zachovat se správně.

Jak bychom s ním měli mluvit, aby to bylo správně?
9.5.2015 anonym  
změněna klíčová slova 22.5.2015 Profesor

2 odpovědí (nemusí být pravdivé)

+1 bodů
Pokud je kluk, o kterém mluvíte, starší, je nejlepší se zeptat, co mu vyhovuje. Sám by vám mohl říct, co by potřeboval.

Obecně je však při komunikaci s koktavými nejdůležitější čas. Aby se vyjádřili, potřebují čas a klid. Proto je důležité ostatní děti v oddíle poiučit, aby vždy počkali, když se chlapec chce vyjádřit, a by na něj netlačili a nedoříkávali za něj to, co si myslí, že chce říct.

Vy sami mu při programu dejte možnost, aby se také mohl vyjádřit, dejte mu prostor a ukažte ostatním dětem, že to jde.

(z Poradny SPV, časopis skauting, únor-březen 2013)
9.5.2015 SkautingProVšechny (81 bodů)  
0 bodů

Předně, není třeba se pokoušet ho "vyléčit". Pokud se zakoktává v každé větě, je možné, že časem přestane nebo také, že se bude zakoktávat po zbytek života. V každém případě si koktání je vědom a rodiče také a není na vás, abyste se mu pokoušeli pomoci přestat koktat.

Doporučil bych, abyste se k němu chovali, jako by nekoktal, tj. tvářili se, jako by žádný problém s vyjadřováním neměl. Tak se například chovám já a moji spolužáci k našemu koktajícímu cvičícímu na univerzitě. Není to něco, co dokážete ovlivnit, takže to ignorujte. 

Když s ním mluvíte, poslouchejte pozorně, abyste ho nemuseli žádat o zopakování. Pokud mu přesto neporozumíte, zeptejte se ho tak, že použijete alespoň část jeho slov (např. "Říkal jsi, že tužku máš v batohu?") spíš než obecným "Promiň, můžeš zopakovat, co jsi právě řekl?"

Přeskočit někoho v mluvení, byť mluví pomalu, je nezdvořilé, a pokud to někdo z vašich dětí dělá, můžete je pokárat. Pokud mluví o nedůležitých věcech, přerušte ho stejně, jako byste přerušili nekoktající dítě. Pokud ho ostatní děti přerušují tak, že za něj dokončí jeho větu, a on pak přikývne, "ano, tak jsem to myslel", tak to vůbec nevadí. Nechte to tak být.

A, pokud plánujete program založený na rozsáhlém mluvení, např. diskuzní kroužek, počítejte s tím, že zabere více času a že ho budete muset trochu kvůli tomuto skautovi upravit.

9.5.2015 Profesor (1,080 bodů)  
...