Morseovka již není důležitou součástí skautingu.
Metodická příručka "Jak pracovat se stezkou" na straně 11 úvadí:
Příklad 1: Skautík může mít zálibu v šifrování či řešení různých rébusů. Aktivitou, při níž vyluští nějakých pět rébusů či šifrovaných zpráv (které dostane zadány třeba od vůdce) a následně o tom, jak při řešení postupoval a co zjistil, pohovoří v družině, splní současně podmínky Cesty Země v bodech Hledání řešení a Vyjadřování. V tomto případě by šlo o dobře vymyšlenou/ upravenou aktivitu, protože přispívá k rozvoji hledání řešení, a ještě navíc jedním úkolem plní více bodů stezky. Špatně vymyšlenou/upravenou aktivitu by v tomto případě bylo třeba vyluštění zprávy napsané morseovkou. Tato aktivita by jen testovala znalost či neznalost morseovky a nikoli rozvoj v hledání řešení.
Morseovka byla ze Stezek úmyslně úplně vyřazena, hlavně proto, že se v praxi nedá použít. Stejná příručka ovšem dále říká (na straně 22):
A některé věci byly vyřazeny úplně, protože je nepokládáme při už tak velké „na- šponovanosti“ stezky za nezbytné. Příkladem může být morseovka, která běžně nemá v dnešním světě reálné využití. Může být tedy prostředkem pro cvičení paměti, ale nikoli cílem sama o sobě (tj. ovládnutí morseovky pro život). To ovšem vůbec neznamená, že se v oddílu nemůže tak jako tak učit, a dokonce se může i ve stezce objevit v rámci vlastní utvořené aktivity, bude‑li o to nějaké dítě stát a vůdce/vůdkyně to bude pokládat z vhodné pro jeho rozvoj.
Určitou výjimku zde tvoří vodní skauti. Historicky se morseovka využívala na moři častěji a tedy si vodní skauti stále udržují toto dědictví, možná jako prostředek, aby se odlišili od ostatních. Stezka vodních vlčat (čolků?) tak má stále bod "S pomocí klíče zašifruji svoje jméno a příjmení v Morseově abecedě." Rozhodně se ale po nikom nechce zapamatovat si morseovku nazpaměť.
Metodika "Co umím a znám" zmiňuje, že pokud má morseovka ve vašem oddíle tradici nebo vaše děti baví, tak ji můžete do Stezky zařadit jako oddílový doplněk (strana 83).
Proč zařazovat morseovku do programu?
I přes to, co jsem napsal výše, náš oddíl stále morseovku do programu zařazuje, a to hlavně z důvodů, které zmiňuje ve své odpovědi Buchy, tedy že děti baví morseovku luštit a že zařazování morseovky dá prostor vyniknout jiným dětem. Například matematicky/technicky zaměřenější děti jsou typicky v šifrování zdatné a budou mít radost, když se budou moci morseovku naučit nazpaměť, luštit a psát šifry a ukazovat ostatním, že jim to jde. Také to v nich možná vzbudí zájem o matematiku, což je dobrá nebo špatná věc podle vašeho úhlu pohledu :).
Další důvod, proč je možné zařadit morseovku do programu, je, že děti budou mít pocit, že se na skautingu zaprvé něco naučili (znalost morseovky nazpaměť je velmi hmatatelná a uchopitelná schopnost) a že teď mají nějakou exotickou dovednost (tj. odliší se např. od svých spoulžáků ve třídě).