Na webu Skautqa můžete klást otázky týkající se skautingu, Junáka nebo vedení skautské družiny nebo oddílu a dostávat odpovědi od ostatních skautských činovníků.

Klikněte sem pro více informací.

Toto není oficiální web Junáka.

Co mám dělat, když se dítě nechce účastnit programu?

+1 bodů
Ahoj,

jednou za čas se v kolektivu objeví nějaký ten "rebel", který se nechce účastnit programu(na schůzce,výpravě, či táboře). Jak se v takovém případě zachovat?
6.11.2015 Datel (172 bodů)  
Tohle byla jedna z ukázkových otázek při původním navrhování tohoto webu, ale při nahrávání otázek jsem na ní nějak zapomněl. Jedna z nejzajímavějších otázek, myslím, určitě odpovím a zkontaktuji další lidi, abychom na tuhle otázku dostali co nejvíce odpovědí.

3 odpovědí (nemusí být pravdivé)

+1 bodů

Pokud se to neděje permanentně:

Jako obecné pravidlo je vhodné vždy dítěti povolit odmítnout účast na libovolné aktivitě, obzvláště co se týče fyzických nebo náročných psychických aktivit. Většina aktivit na skautu s sebou nese určitou míru rizika, a není vhodné účast vynucovat. Z tohoto pohledu, obzvláště u nebezpečných aktivit (chození poslepu, noční hra, pohyb na skalách, přechod přes lanovou lávku), pokud dítě řekne, že nechce, je vhodné odpovědět "dobře, to nevadí".

Pokud zjevně nejde o riziko, snažil bych se odhadnout, z jakého důvodu se dítě nechce účastnit:

  • Má iracionální strach (např. ze stezky odvahy)V takovém případě bych věnoval několik minut přesvědčování dítěte, že se není čeho být, nebo bych úkol trochu zjednodušil (zkrátil). Pokud tolik času není k dispozici, nechat ho se neúčastnit. Pokud má strach reálnou bázi, nepřesvědčoval bych ho a nechal bych ho se neúčastnit. V každém případě bych zakázal, aby se mu ostatní vysmívali. 
  • Má důležitější potřeby než hrát (má fyzickou bolest, hlad, žízeň, je unavené). Po vyřešení potřeby by se mělo hned zapojit samo od sebe.
  • Má špatnou náladu. Zkusil bych několik minut přesvědčovat, že mu program zvedne náladu; nebo že špatnou náladu mít nemusí (použitím obecných psychologických technik). Jakmile bude mít lepší náladu, bude se chtít zapojit.
  • Program ho nebaví. V tu chvíli už je příliš pozdě. Pro příště to bude chtít vymyslet program, který bude bavit i toto dítě. Pokud program bude ostatní bavit i bez něj, povolil bych mu neúčast. Pokud bez něj program nebude fungovat, přesvědčil bych ho, aby se účastnil. Pokud by to nešlo, zkrátil bych program na co nejkratší dobu, abychom neplýtvali čas aktivitou, která stejně moc nefunguje, a přešel dál na zábavnější část programu.
  • Trucuje. To bude nejčastěji způsobeno tím, že ho něco naštvalo nebo mu jinak způsobilo špatnou náladu. Pokud máte čas (nebo je vás více vedoucích), rozhovor s ním může situaci napravit okamžitě. Možná přijdete i na zdroj a napravíte ten. Pokud ne, jednal bych podobně, jako kdyby ho program nebavil. Nebál bych se příliš toho, že si zvykne na to, že "trucování mu pomůže", to je problém rodičů, nikoliv skautských vedoucích.
  • Nedokážu zjistit, proč se nechce účastnit. Je možné se ho zkusit zeptat, proč se nechce účastnit.

 

Pokud se to děje permanentně:

Pokud dítě odmítá účast na všech schůzkách a výpravách, buď má nějaký hlubší problém (což může být cokoliv) nebo ho činnosti na skautských akcích nebaví. Zkusil bych se ho zeptat, co ho baví, udělat příští schůzku aktivitu přímo na to a viděl bych, jestli se pak účastní nebo ne.
7.11.2015 Profesor (1,080 bodů)  
+1 bodů
Rozhodně bych zjišťoval, proč že se nechce zúčastnit. A stálo by za to zeptat se na to, co už psal Profesor.  Při otázce "Proč nechceš hrát?" by mohla přijít odpověď "Mě to nebaví", ale třeba se zatím skrývá něco jiného. Tedy třeba že se bojí, nebo že mu není dobře, je unavený, nerozumí pravidlům. V případech, kdy třeba překonává strach nebo pohodlnost bych ho zkoušel nějak přemluvit. Kdy jindy si to bude moci zkusit, jak ví že ho to nebaví když to ještě nezkoušel ...

Trucující dítě je fajn vyslechnout a pak se třeba rádo hned nebo po chvíli přidá.

Když by nešel přemluvit, nebo by nebylo vhodné vzhledem k jeho stavu účastnit se, nechal bych ho se buď koukat a podporovat, nebo mu našel činnost. Může si prohlížet stezku, časopis...

A pokud je to vyloženě sabotér, možná je lepší ho nechat nehrát, než ho nutit a ztrácet tím čas. Když by pak ještě kazil aktivitu... Pokud by sabotoval častěji, nebo by ho nebavilo víc programu, tak by bylo fajn si s ním promluvit, co se mu líbí a nelíbí a proč se nechce účastnit. Možná by mu při aktivitách pomohla občas i jiná role než jen pouhý účastník a byl by víc motivovaný, kdyby se mohl podílet na přípravě.
7.11.2015 Ója (236 bodů)  
+1 bodů

Ahoj Datle, 

příčin, proč se někdo nechce účastnit programu, je mnoho - spoustu z nich už vypsali ostatní odpovídající. Trochu bych si dovolila nesouhlasit s Tvým označením rebel (ale záleží samozřejmě na situaci neb ona její opakovanosti) - nechuť ke hře může pramenit ze zcela objektivních důvodů, za kterých by se nechtěl účastnit nikdo z nás (jsem unavený, je mi zima, nechápu to, stejnou hru jsme hráli minule a prohrál jsem).

Řešení je více, napadá mě zejména:

  • pracovat s motivací členů a pravidelně ji zjišťovat a podporovat (zjišťovat zpětnou vazbu po aktivitě apod.)
  • pokusit se zjistit (třeba i minidotazníkem), co dotyčného k aktivitě vede
  • dát dotyčnému jinou úlohu ve hře/aktivitě - zapisovatele, počítače apod. - nevyčlenit ho kvůli tomu z kolektivu
Ty, jako vedoucí, bys měl projevit nadhled - diskrétně zjistit příčiny, pokusit se navrhnout řešení. Rozhodně bych se neuchylovala k prohlášením typu: "Když nechceš, tak si nehrej, no", nebo "Koukejte na něj, jaký je srab, že nechce hrát." a podobně. Účast na aktivitě je většinově dobrovolná a měli bychom skauty a skautky učit, že se mohou rozhodnout neúčastnit, i dopady, jaké to má (neužiju si zábavu, nevyzkouším si něco nového). 
12.11.2015 kata.smajzrova (230 bodů)  
Možnost "dát dotyčnému jinou úlohu ve hře/aktivitě" se hodí obzvláště, pokud se jedná o hru/aktivitu, kterou hrajete pravidelně (možná protože baví ostatní), ale on ji nemá rád. Občas ale vidím, například ve fotbalu, že tuto situaci hráči řeší tak, že mu dají úlohu "rozhodčího" ...a pak se jeho pokyny stejně neřídí. Pokud už dítěti dáte roli počítače nebo rozhodčího, měla by to být role hlavního rozhodčího, a jeho interpretace by měly být závazné.
...